Recent Post


Hari ni saya nak kongsi resepi paling istimewa, Resipi Mee Bandung Muar , senang je nak uruskan ni,masa menyedia tak panjang dan yang paling penting mee bandung ni disukai ramai, Biasanya mee bandung ni orang main beli je,sesekali masak sendiri apa salahnya, Boleh makan puas-puas dan tambah mengikut sesuka hati,

Ok, jom semak bahan yang akan perlukan dan cara penyediaannya

Bahan-bahan Resipi Mudah Berbuka:
1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering -buang biji dan rebus, toskan
1 labu bawang putih -diketuk
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering, direbus
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus - dihiris
Sawi - dipotong saiz sederhan
Kobis - potong mengikut citarasa anda
1 cawan gula pasir
3 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Garam-secukup rasa
Minyak untuk menumis
telur
*anda boleh menambah isi ayam,fish ball,fish cake

Cara penyediaan kuah bandung
 kisarkan cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.-menggunakan blender
Pananskan sedikit minyak didalam kuali
Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing
Masukkan sos tiram
Masukkan udang, daging rebus (dan bahan no. 15 jika ada).
Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat
rebuskan mee kuning seketika
cara penyediaan mee bandung(menghidang)
Ambil sedikit kuah-sepinggan kerana menghidang mee bandung adalah berasingan  mengikut pinggan
Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.
Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan
masukkan ke dalam mangkuk,telur letak diatas,
 taburkan daun sup & daun bawang
siap untuk dihidangkan

ok selamat mencuba
0



Bahan-Bahan:
3 biji telur ayam
Kubis (hiris)
Lobak merah (hiris)
Daun bawang (hiris)
1 tangkai cili merah (hiris)
Daun sup (hiris)
Garam
Lada sulah

Cara Menyediakan:
1. Satukan kesemua bahan-bahan dan gaulkan sebati.
2. Panaskan minyak dan dadarkan adunan telur.
3. Biarkan telur separuh masak.
4. Kemudian gulungkan telur itu. Angkat dan sejukkan.
5. Setelah sejuk, potongkan mengikut kreativiti anda.

0

http://resipimasakankini.blogspot.com/2016/04/resipi-sambal-sotong-terung-pipit-sedap.html

Bahan-bahan:

1 kg sotong - Saya pakai sotong arus sebab isinya lembut
3 senduk cili kering yang dikisar
½ cawan air asam jawa
1-2 inci belacan bakar, dihancurkan menajdi serbuk senang tabur je
1 ulas bawang besar dipotong tebal – saya pakai bawang kuning
1 mangkuk terung pipit, dibuang tangkai dan bersihkan
Air secukupnya
1 biji bawang besar - dikisar
4 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu kecil jintan putih - dikisar
2-3 biji buah keras - dikisar
 

Cara menyediakan:

Bahan-bahan dikisar campur bersama cili kering kisar. Tumis dalam minyak yg agak banyak sehingga garing cilinya dan naik minyak.

Masukkan garam, gula dan air asam jawa. Tabur belacan bakar dan gaul rata. Masukkan terung pipit dan bawang besar potong dan masak seketika. Masukkan sotong, goreng sekejap dan angkat.
0


Bahan-bahan:

2 biji terung ungu, saiz sederhana
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris memanjang
1 biji cili hijau, hiris memanjang
1 keping fishcake, hiris
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
1 camca besar sos hoisin
1 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap pekat
1/3 cawan air
1/3 camca teh lada sulah
Hirisan daun bawang untuk hiasan



Cara menyediakan:

1. Cuci terung, kemudian hiris serong memanjang pada saiz sederhana tebal. Kemudian gaul dengan sedikit garam. Goreng terung dalam minyak panas hingga warna bertukar dan terung lembut sedikit. Angkat, toskan dan taruk atas tissue dapur dan biarkan minyak terserap. Kemudian susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.

2. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan anggaran 3 camca besar. Tumis bawang besar, bawang putih, cili merah dan hijau hingga layu, Masukkan sos tiram, sos hoisin dan fishcake. Kacau rata dan masak sekejap.

3. Tambah kicap pekat dan air, kacau dan bila mendidih, masukkan soo hoon (toskan airnya). Masukkan serbuk lada sulah, kacau rata dan masak sekejap dengan api kecil hingga soo hoon lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tuang atas terung yang telah disusun dalam pinggan tadi. Hias dengan hirisan daun bawang dan hidangkan segera bersama nasi panas..
0

 
Resipi Karipap Pusing Sedap

bhn2 inti:
6 biji kentang - potong dadu, cuci n toskan
1 paket rempah daging babas
daging yg dipotong kecik2 (daging cincang pun blh)
1 biji bwg besar - dipotong dadu
daun sup+daun bwg
gula+garam secukup rasa

cara2:
- tumis rempah sampai pecah minyak
- masukkan air dgn daging
- agak2 daging dah separuh masak, masukkan ubi
- perasakan dgn garam n gula
- masukkan bwg besar
- last sekali masukkan daup sup n daun bwg

 aku suka kalu inti belengaih2 mcm ni...tak suka inti kering

 **utk resepi kulit ni aku amik sukatan dr my resepi....sbb mak aku punya resepi tadak sukatan, main pakai hentam saja tp bhn2 dia sama ja cuma dlm my resepi depa guna air besa n tepung gandum ja tp mak aku punya resepi gunakan ayaq ais n campuran tepung jagung**

bhn2 kulit:
  
(KULIT LUAR):-
350gm tepung gandum
30gm marjerin
air ais+garam 

-Gaulkan tepung bersama marjerin. Kemudian, masukkan air+garam sedikit-sedikit. Uli menjadi doh. agak2 kalu keras leh tambah air, kalu lembut sgt tambah tepung sikit

abaikan rupa doh yg kurang sopan ni...ni kes org penyigan, patutnya kena uli sampai licin



(KULIT DALAM):-
150gm tepung gandum+2sb tepung jagung
100gm marjerin 

-Tepung dan marjerin digaul sebati hingga jadi doh...agak2 kalu keras leh tambah marjerin,kalu lembut sgt tambah tepung sikit
- Doh bahagian dalam dibuat bebola kecil, kemudian balutkan dengan doh bahagian luar. Buat sehingga habis





yg dileperkan tu doh bahagian luaq....yg jadi inti tu doh bahagian dlm


doh selepas dibalut


Leperkan bebola dan canai doh jadi pat segi mcm ni
lipat ke kanan

 lipat ke kiri
 canai memanjang mcm ni
 gulungkan
 rupa slps digulung




 potong kecik2...kalu potong tebal saiz karipap akn jadi besaq nti, agak2 la jgn tebal n jgn nipis sgt
 slps dipotong
 gelek agak2 jgn nipis n tebal sgt
 masukkan inti
 klimkan.....(sblm dituduh aku pandai klim karipap, baik aku mengaku aku mmg pandai klim)....wakakaka **sesi membakoikan diri**
 goreng suku masak kalu nak buat stok frozen mcm aku
 dah jadi mcm ni tunggu apa lg.....NGAP la!!
 Sebenaqnya ada byk resepi n cara nak buat karipap pusin ni...petua mak aku kalu nak karipap rapuh, gunakan air ais n campuran tepung jagung.

 Kalu sapa2 yg tak besa memusing karipap, 1st time buat mmg rasa mcm renyah sikit tp kalu dok buat selalu jadi senang ja sbb dah besa.....renung2kan dan selamat mencuba....

Sumber: sinarkasihkhairina.blogspot.my
0


Resipi Pulut Panggang Istimewa
 
Bahan-Bahan Untuk Pulut :
 

>>Beras pulut 
>>Santan kelapa 
>>Garam secukupnya 
>>Daun pandan

Cara-cara untuk Membuat Pulut :
 

>>Cuci beras pulut dan toskan (dengan menggunakan air suam) 
>>Letak beras pulut dalam loyang 
>>Masukkan santan dalam loyang itu 
>>Masukkan garam dan daun pandan 
>>Kacau sehingga larut garam dalam beras pulut yang bersantan itu 
>>Kemudian masukkan dalam pengukus yang telah di didihkan airnya 
>>Tutup penutup pengukus dan kukus hingga masak pulutnya

Bahan-Bahan Untuk Serunding Kelapa :
 

>>Kelapa parut 
>>Bawang merah 
>>Bawang putih 
>>Serai - diracik halus 
>>Halia 
>>Cili kering - direbus 
>>Udang kering - direndam 
>>Jintan manis 
>>Jintan putih 
>>Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
<

>>Bancuhan air asam jawa 
>>Serbuk kunyit - sedikit

Cara-cara untuk Membuat Serunding Kelapa :
 

>>Blend bawang merah, bawang putih, serai, halia, udang kering, jintan manis, jintan putih dan cili kering yang telah direbus 
>>Tumis bahan yang diblend tadi hingga naik bau 
>>Masukkan kepala parut, serbuk kunyit, garam, gula, ajinomoto dan bancuhan air asam jawa 
>>Kacau hingga serunding menjadi kering dan ringan
Angkat dan biarkan sejuk dahulu sebelum di letak pada pulut

Bahan-Bahan Untuk membuat Serunding Ikan :
 

>>Ikan - direbus, buang tulang 
>>Lada kering - direbus 
>>Halia 
>>Bawang merah 
>>Bawang putih 
>>Serai - racik halus 
>>Garam, gula dan ajinomoto 
>>Asam keping

Cara-cara untuk Membuat Serunding Ikan :
 

>>Blend lada kering, halia, serai, asam keping, isi ikan, bawang merah dan bawang putih sehingga hancur 
>>Tuangkan bahan yang diblend tadi ke dalam kuali 
>>Masukkan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa 
>>Masak dengan menggunakan api sederhana 
>>Kacau hingga serunding masak dan kering 
>>Angkat dan sejukkan sebelum di letak pada pulut panggang

Bahan-Bahan Untuk membuat Pulut Panggang :
 

>>Pulut - yang telah dikukus / dimasak 
>>Inti serunding ikan/ serunding kelapa 
>>Daun pisang - dipotong 4 segi panjang dan dilayur 
>>Marjerin atau minyak masak 
>>Lidi atau stapler

Cara-cara untuk Membuat Pulut Panggang :
 

>>Daun pisang yang telah dipotong dan dilayur di letakkan di atas meja 
>>Sapukan marjerin atau minyak masak di atas permukaan daun pisang itu 
>>Ambil 2 sudu besar pulut 
>>Ratakan di atas daun pisang tadi 
>>Ambil 1 atau 2 sudu makan serunding kelapa / serunding ikan 
>>Letakkan di tengah-tengah pulut tadi 
>>Tutup inti pulut panggang dengan temukan kedua-dua hujung pulut supaya ia tertutup 
>>Gulungkan daun pisang dengan rapat 
>>Sematkan hujung daun pisang dengan lidi atau staplerkan 
>>Letak pulut panggang di atas kuali leper 
>>Bakar dengan api sederhana 
>>Balik-balikkan supaya pulut panggang dapat dimasak dengan sekata
0

Author

Close